Lilla landet lagom

Vad betyder det ordet igentligen, lagom? vad är lagom. Inget är lagom, inte på riktigt.
För att citera pappan i Mysteriet på Greveholm
pappa: ingenting är lagom. som när du heller upp ketchup, då får du aldrig så mycket som du vill ha. Antingen får du för mycket, eller för lite
lillan: jag får alltid lagom
pappa: ja men det är för att inte du vet hur mycket ketchup du vill ha.

Björn tycker jag måste sluta använda ordet lagom, han säger att det bara är svenskarna som använder detta ord.
B: hur mycket pommes vill du ha?
I: lagom
B: jaha och hur mycket är det då?

så mycket att jag blir mätt, det är väl inte så svårt?
I Sverige ska allt vara så lagom. Man ska vara lagom duktig, inte för smart, det är inte bra och inte heller trög. Inte överengagerad, sånna är ju jobbiga, men inte heller lat. Inte tjock och inte för smal. Inte äta lite - då tycker folk det är tråkigt att bjuda på mat eller gå ut och äta med än, men inte för mycket så folk tänker hur mycket ska hon äta. Man ska vara fint klädd, men inte för fint klädd så man ser snobbig ut. Man ska vara lagom. Vi bor i lilla landet lagom. Men vad är det som är lagom- ingen vet.

Jo, Lillan vet, för hon vet hur mycket ketchup hon vill ha.

Lämna En Hälsning Till Mig
Postat av: Miss Hanna

Jag gillar Lillan , hon vet vad lagom är ;)

2009-11-05 @ 19:59:41
URL: http://thecellardoor.blogg.se/
Postat av: Ida

haha, ja hon är bäst !!

2009-11-05 @ 20:43:24
URL: http://idalindahls.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0